Frågan var spännande och utmanande. Egentligen skiljer det sig inte mycket mellan att jobba med hockeyspelare och deras varumärke och att jobba med en akademiker. De har samma typ av personliga varumärken men de har olika marknader.

Det blev starten till Vertikals.se. En bloggplattform för forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Kring hockeyn skrivs det massor. Dagligen.

Kring våra viktiga kunskapsmiljöer – mindre.

Tesen var följande av en mycket framsynt VD – Johan Roos och professor – Charlotta Mellander:

  • Om vi bygger ett inventory (lager) av kunskap genom mängder av bloggposter ökar våra möjligheter till att bli synliga och vara relevanta för vår omgivning.
  • Om vi har ett bra inventory av kunskap och kommunicerar detta effektivt i sociala medier uppstår det förståelse och dialog med en rad viktiga intressenter.
  • Om vi tränar oss i att vara synliga ökar värdet både för den enskilda forskaren och för fakulteten.
  • Om vi tränar oss i att vara synliga får vi direkt feedback på våra analyser och vår forskning och sannolikt får vi fler uppslag till ny forskning.
  • Om vi följer den allmänna debatten – kan våra bloggposter sprida ytterligare ljus på svåra frågor och utmaningar för vårt samhälle.

I dag är Vertikals.se en av få vetenskapliga bloggplattformar inom akademin i Sverige där forskare regelbundet bloggar om sin verklighet. Framgången är så pass stor att Richard Florida i Toronto också var nyfiken på hur Sverige och Jönköping når sådan framgång i att sprida sina resultat.

Toronto vs. Jönköping. Skillnaden är stor. Sverige är en väldigt liten marknad. Kanada så mycket större.

Men i kontexten av Sverige gör Vertikals.se skillnad.

Så pass mycket så att en enda bloggpost ledde till en helt ny konferens www.250mojligheter.com. Men det är en helt annan bloggpost.

Följ våra bloggare, podcasts och annat bus på www.vertikals.se eller på twitter via twitter.com/vertikals_jibs