Alla använder olika verktyg för att styra och leda sin verksamhet. Viktigast är dock den individuella drivkraften med att mål, motivation och följa upp resultat.

Därför tänkte jag bara bjuda på min setup i dagliga verktyg som jag använder.

Kommunikation.

  • Microsoft 365 prenumeration för Office (Outlook för kommunikation)
  • WordPress för att bland annat driva denna web
  • Bit.ly för att mäta frekvens på antal klick på kommunikation via sociala medier och artiklar som jag skriver för andra ex. Jönköpingsposten.
  • Twitter och Facebook såklart
  • Mailchimp för nyhetsbrev
  • Buzzsumo för omvärldsanalys
  • Retriever för omvärldsanalys – eftersom många kunder har just detta
  • Skype – för alla projektmöten där deltagarna finns på olika platser i världen.

Marknadsföring och sälj
Är såklart svårare där mycket går på referenser och kontakter i befintliga projekt. Men huvudsakligen så sker mycket kommunikation och kontakter via affärsnätverket LinkedIn och Facebook.

  • LinkedIn
  • Facebook

Projektstyrning, uppföljning och ekonomi
Här finns en uppsjö att välja mellan men valen har fallit på en rad program som också har bra mobilitetsstöd då vi arbetar på många orter. Alla har fördelen att det är enkelt att kommunicera direkt med kund och bjuda in dem i projektrum.

  • Visma e-business för kund- och reskontra och e-fakturering
  • Qube – projektstöd för uppföljning och redovisning av projekt
  • SG Project – för större projekt. (Likt MS-Project)

Hårdvara
Spelar det någon roll fråga jag? Mac eller PC ser likadant ut och vi jobbar i alla plattformar beroende på kundernas önskemål. Dock har jag en Mac. De var billigast utifrån prestanda och grundkravet en fet flashdisk.