Nya bilar kommunicerar med sin omgivning. Visste du inte det?

Om du åker exempelvis Volvo eller BMW och du har en SOS-knapp i taket. Då kan du vara säker på att din bil levererar en hel del data kring hur du kör, var du befinner dig, behovet av service eller om du hamnar i en olycka.

Bildata är intressant då den kan bidra mycket till framtidens underhåll av vintervägar. Bilar blir en rörlig termometer där yttertemperatur, vindrutetorkare och ABS-bromsar visar en lokal prognos över där bilen befinner sig.

Klimator tillsammans med Trafikverket, Göteborgs Universitet, Luleå Universitet och Volvo har tillsammans testat och validerat sambandet mellan väderkällor som Foreca eller SMHI i kombination med VVIS och rörliga väderstationer i bilarna kan underlätta för att förutspå halka och vilket underhåll som är aktuellt på våra vintervägar.

Hur ser framtida affärsmodeller ut, hur tillämpas informationen i insatsfordon och i beslut kring vilka åtgärder som är aktuella. Studierna visar att det både går att öka kvalitén på våra vintervägar och samtidigt effektivisera förbrukningen av salt.

Här hittar du mer information om samverkansprojektet och piloten RSI (Road Status Information).

Klimator – ett forskningsdrivet kollektiv med några av världens skarpaste klimatforskare utmanar och vi utmanar tillbaka. Varje timme och varje dag. Superkul!